Inspektørene kontrollerte blant annet orden og renhold, personlig hygiene, forurensningsfare, temperaturkontroll, nedkjøling, allergenmerking og bruk av emballasje og matkontaktmateriale.
I Essens Catering tar vi renhold og rutiner på alvor. Som daglig leder er det mitt ansvar å sikre at vi etterfølger de strenge retningslinjene til Mattilsynet. Det var ingen overraskelse at vi var blant bedriftene som kom best ut i aksjonen. Våre kokker og serverings personell blir regelmessig utsatt for internkontroller for å sikre den beste kvaliteten på oppbevaring, tilberedning og servering på maten.
- Lars Erik Kjenne, Daglig leder i Essens Catering
Artikkelen skriver videre "Det var særlig renhold av utstyr, innredning og lokaler, fare for forurensning og rutiner for nedkjøling av mat som ikke var bra nok". En bedrift så seg nødt til å stenge virksomheten på dagen. Tilbake i 2013 avdekket en kontroll av 66 cateringfirmaer så grove avvik hos fire virksomheter at de ble stengt av Mattilsynet.
(Utdrag fra artikkelen i Dagbladet)
Seks cateringvirksomheter hadde det meste i orden. Her var både rutiner og hygienen tilfredsstillende. Hos Essens Catering, et av firmaene som kom godt ut av undersøkelsen, er kjøkkensjef Peter Hatcher glad for at de utfører slike kontroller.
- Det finnes mange useriøse aktører i vår bransje, og dette er en måte kundene kan være trygge på at det er sikkert å bestille mat fra oss, sier Hatcher til Dagbladet.
Selve kontrollen ble utført midt i julerushet, og det var stor aktivitet på kjøkkenet.
- Selvfølgelig er den en stressfaktor at de kommer på en travel dag, men har du systemer på plass når de kommer, skal det ikke være noe problem. Systemene skal jo fungere også når det er mye å gjøre.
De brukte en times tid, sjekket det de skulle, og lot Essens fortsette med det de holdt på med: Lage mat.
- Er alt på stell, er det jo ikke noe problem å få Mattilsynet på besøk.
Du bør kontakte selskapet og stille kritiske spørsmål til hvordan de lager maten, om leveringen og hva slags resultater inspeksjoner og aksjoner har gitt selskapet de siste årene. Videre bør du gå inn på selskapets nettsider og se hvilke relevante kunder de har hatt som du kan ta kontakt med og forhøre deg om deres opplevelse.
(Hentet fra artikkelen i Dagbladet)
Virksomheter med gode rutiner og få eller mindre mangler:
Virksomheter der det ble varslet vedtak om utbedringer
Virksomhet som ble stengt ved inspeksjonen