FAQ

Bestilling

Kan jeg sende inn bestilling utenom åpningstidene?

Ja, vi tar i mot bestillinger på e-post døgnet rundt og behandler de så fort vi har mulighet. Hvis det er hast, kan du ringe oss på telefon (+47) 22 55 25 55 (kl.9-16 man.-fre.)

Hvis en innsendt bestilling/forespørsel ikke besvares innen 24 timer så bes bestiller kontakte Essens Catering på nytt. Automatisk svar på ordrebekreftelse er ikke en gyldig bekreftelse. Det kommer bekreftelse i egen mail.


Kan jeg bestille samme dag eller dagen før arrangementet?

Vi har normalt sett 3-6 dager leveringstid, avhenger av hva du ønsker å bestille. Vi står klare til å levere på kort varsel ved behov, og vår kapasitet.


Når bør jeg bestille for å sikre at vi får maten?

Du bør bestille senest 4 virkedager før arrangementet. For bestilling i forbindelse med konfirmasjoner, høytider og andre spesielle dager, bør du bestille min. en ukes tid i forkant. Haster det, prøver vi å få til en ordning. Ta kontakt og hør gjerne med oss først.


Hva gjør jeg hvis vi blir flere enn forventet?

Stort sett går dette helt fint. Om vi har kapasitet eller mulighet til å levere og avhenging av hva du ønsker å bestille. Du bør sende inn ønsket endring senest 4 virkedager før henting eller levering.


Jeg er usikker på hvor mange vi faktisk blir, hva er fristen for å gi endelig antall?

Hvis du er usikker, kan du sende inn en bestilling og kommentere på hvor mange du tror dere blir. Men husk å oppgi endelig antall senest 4 virkedager før henting eller levering.


Kan vi bestille annen type mat enn det som er presentert på nettsiden?

Ta kontakt med oss så ser vi hva vi får til:)


Eventet er avlyst, kan bestillingen kanselleres?

Du må kontakte oss og avbestille 5 virkedager før avtalt leveringsdato. Du blir fakturert 50% av avtalt pris dersom du avbestiller f.o.m 4 virkedager i forkant. Hvis du avbestiller senere enn f.o.m 3 virkedager i forkant, vil du bli fakturert 100% av avtalt pris. 

Avbestilling må gjøres via e-post til post@essenscatering.no eller kontaktskjema på www.essenscatering.no/kontakt. Vi godtar ikke avbestilling kun per telefon, men ring oss gjerne for å informere direkte.


Vi skal ha firmalunsj, kan jeg bestille samme dag?

I noen tilfeller kan dette gå greit, men du bør bestille 1-2 virkedager i forkant for å være sikker på at vi kan levere. Bestilling med levering samme dag kan kun gjøres via telefon i tillegg til per mail. Vi kan ikke garantere at vi har kapasitet samme dag som bestilling.


Allergier

Vi kan tilpasse til reelle allergier (gluten/nøtter/egg/laktose) dersom dette meldes inn 7 virkedager før avtalt levering (ev. umiddelbart ved senere bestiling). 

Vi har vegetar/vegan alternativ, og vi kan tilpasse til "ikke svin" og pescetar, men dette må og meldes inn 7 virkedager før avtalt levering (ev. umiddelbart ved senere bestiling). 


Vi har en gjest med nøtteallergi, kan vi være sikre på at maten ikke inneholder spor av det?

Vi har strenge renholdsrutiner og sikrer at maten og serveringsfat ikke har vært i kontakt med nøtter (mandel, hasselnøtt, valnøtt, cashewnøtt, pekannøtt, paranøtt, pistasienøtt, macadamianøtt/australianøtt og peanøtter). Det oppbevares og tilberedes nøtter i lokalet.


Levering

Hvordan leveres maten?

Maten leveres serveringsklare på flotte fat og i fine skåler og/eller boller, eller på engangsfat (godkjent plast som kan resirkuleres).

Vi anbefaler å lever det som skal være varmt kaldt, og at kunden selv varmer maten, der dette lar seg gjøre. Maten kommer ferdig lagt opp i ildfaste-former klar til å settes rett inn i ovnen med instruks om temp/tid. Etter oppvarming,sett av en time, så kan dere sette maten rykende varm ut på deres bord. På denne måten blir maten skikkelig varm og dere kan selv styre når det passer å spise i deres selskap. 

Hvis vi avtaler at maten skal leveres varm oppbevares den i vakumpakkede isoporesker slik at den holder seg varm i ca.2 timer. 

Vi henter alt av utsyr og serveringsfat til avtalt tid og sted.


Vi fikk maten altfor sent, får vi pengene tilbake?

Det avhenger av situasjonen. Vi vil vurdere årsaken til leveransen og gi tilbakemelding raskt. Hvis det er vår feil at maten ikke ble levert i tide, vil du kunne få deler av kjøpesummen refundert. 


Når blir maten levert?

Maten leveres til avtalt tid og sted. Dette avtales ved bestilling.


Hvor mye koster det å få maten levert?

Dersom du har bestilt servering i porselensfat koster dette Kr 500,-. For levering av maten i engangsfat koster det kr 250,-.


Vi bor utenfor Oslo, koster det ekstra å få maten levert?

Ønsker du å få maten levert utenfor Oslo må dette avtales direkte med oss, og det vil påløpe ekstra leveringskostnader som er avhengig av avstanden.


Hvis noe ikke stemmer med leveransen?

Det er kjøpers ansvar å kontrollere at leveransen samsvarer med ordrebekreftelsen. Ved avvik kontaktes Essens catering på 22552555 innen en time etter levering.


Retur

Når må serveringsfat leveres tilbake?

Dette skal avtales med sjåfør ved levering. Har du hentet maten selv, skal retur avtales med personalet.


Kan jeg levere utstyr eller serveringsfat selv?

Ja det går fint. Husk å avtal dette med sjåfør ved levering eller personale ved henting.


Hvis jeg leverer selv, hvor fort må det leveres tilbake?

Innen 3 virkedager etter arrangementet.


Vi knuste et serveringsfat, kan vi kjøpe inn nytt selv?

Nei, dersom du har skadet eller ødelagt utstyr, serveringsfat og lignende blir du fakturert. Vi fakturerer faktisk varekostnad så du trenger ikke å være redd for overprising.


Priser

Er MVA inkludert i prisene?

Nei, alle priser oppgies uten MVA hvis ikke annet er avtalt. 


Hva slags MVA satser har dere?

Vi har 15% MVA for bestilling av catering og 25% MVA ved leie av kokk eller serveringspersonell. MVA blir vist på fakturaen tilsendt pr e-post eller EHF.


Kommer det andre ekstrakostnader knyttet til bestillingen min?

Hvis du ønsker å få tilsendt en papirfaktura legger vi på et faktureringsgebyr på kr 40,-. Alle andre priser blir oppgitt i mailkorrespondanse eller i fakturaen. Det vil påløpe ekstra kostnader dersom fat leveres for sent, eller hvis dere ikke møter opp til avtalt tid og sted. Ved forsinket betaling av fakturaen vil det påløpe normale purregebyrer og påløpte renter i samsvar med lov om morarenter.


Betaling

Når må jeg betale for bestillingen?

Vi sender faktura med 10 dagers forfall, dersom ikke annet er avtalt. 


Jeg har mistet fakturaen min, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss, så sender vi deg en ny faktura med en gang.


Kan jeg betale med cryptovaluta?

Nei, vi aksepterer kun betaling via faktura.



Leie kokk eller serveringspersonell

Kan jeg leie kokk eller serveringspersonell til små selskaper?

Ja, du kan bestille kokk eller serveringspersonell til alle typer anledninger, men dette må avtales direkte med oss slik at vi ser om vi har kapasitet. Pris etter avtale.


Kan jeg leie inn kokk eller serveringspersonell til høytider?

Ja, men det påløper tillegg. Dette avtales ved bestilling og avhenger av hvilken høytid.


Kan jeg leie inn kokk eller serveringspersonell til et arrangement i helgene?

Ja, men det påløper tillegg. Dette avtales ved bestilling. I helger og etter kl 23:00 på hverdager vil det koste noe ekstra. Ta kontakt med oss så kan vi estimere prisen.



Skal vi kontakte deg?

Har du spørsmål, eller ønsker du en tilpasset meny? Send inn din info så tar vi kontakt!


KONTAKT OSS: (+47) 22 55 25 55